bron

bron

måndag 1 januari 2018

Om jag saknar det?


Fikar med min kollega.. en skiss från min dagbok igen ;) 



Saknar du aldrig ditt tidigare jobb som journalist?

Jag är på en konferens
Och sitter och fikar med en kollega
När jag får frågan...

Jag funderar
Fäster blicken på de stora snöflingorna som börjat falla utanför fönstret
Tvekar lite med mitt svar..

För ja,
Jag älskade ju journalistiken,
Jag älskade pulsen, skrivandet och mötet med människorna

Och,
Inte får att skryta...
Men jag var ganska så bra på det också (Även om det finns många skickliga i branschen)

Men..
Jag dök in i denna ganska tuffa bransch,
Och i flera år..
Så gav jag allt, jag gav mer, och jag gav lite till..

Och så en dag.. Så vaknade jag,
Och insåg.. Att jag var done, slut och färdig
Jag hade inte mer att ge till någon som inte gav tillbaka..

Och den lättnaden,
Insikten, att man måste inte göra något bara för att man råkar vara bra på det,
Den insikten var ganska så skön.

Och när jag bytte till mitt nuvarande jobb..
Så var det en ren lyckoträff då jag fick ett riktigt roligt och kreativt jobb med bra kollegor,
Som till skillnad från journalistiken verkligen ger mig något tillbaka.

Så,
Jag kan säga såhär..
Mina år som journalist var tuffa, lärorika och väldigt roliga,
men jag saknar det inte...
... Inte alls.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar