bron

bron

måndag 4 september 2017

Skördetider


Gjorde min egen första krossade tomater som sedan åkte ner
i en lassagne.. riktigt gott blev det.. :-p























Sedan vi flyttade till landet har jag upptäckt tre saker: 

1. Sylta och safta.. Är..  Roligt.. 
Jag, som aldrig tidigare varit så intresserad av mat, tycker plötsligt det är roligt att stå och göra egen saft, sylt, likör och egen krossad tomatröra.. (Inte överdrivet ofta eller avancerat, men just att det är rätt så roligt att göra sin egna rårörda lingon, fläderblomssaft eller baka en blåbärspaj på egenplockade bär).

2. Odla sådant man kan äta
Det är vansinnigt roligt att odla sådant som går att äta.. Nog för att vi är nybörjare och fortfarande lär oss saker som att man inte ska ta i för mycket när man gör grönsakslandet (lätt hänt då vi har både traktor och fält att odla på ;). Men i år har vi ändå orkat rensa lite (och fått en del hjälp av föräldrarna med barnvakt) Så nu kan vi gå ut i landet och skörda potatis, lök och kryddor).

3. Ro i själen.. 
Det är ganska så mysigt och rogivande att påta och greja lite i trädgården då och då. En god vän till mig som länge bott på landet sa att "hemligheten är att ta en liten del i taget" och jag håller med henne då det funkar väldigt bra för oss.. Ibland orkar och hinner vi dock inte med allt..  men då får det vara så... :-) 


Potatisarna tog sig riktigt fint i år
























Årets första chili som knipsades av och användes i en
gryta.













Röd och gul lök i landet (små
men goda) 





















Min livs första fläderblomsaft.. Fick leta genom halva
Kalmar innan jag hittade citronsyra.. men nu har jag
hamstrat till nästa år också ;-)



Så kort och gott,
Trädgårdslivet är
Rogivande..
Slitsamt
Och
Såhär i Skördetider
Alldeles Alldels Underbart <3




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar